Stara mapa wojskowa
Robert Tomasik
2017-05-13 20:37:43 UTC
Takie pytańko do Was. Na starej mapie wzgórze o wysokości 401 m npm ma
podany wymiar 207,6. Macie pomysł, co to za jednostka i kto takiej mapy
mógł używać. Wzgórze jest akurat koło Tuchowa, gdyby to mogło pomóc.
Nazwy miejscowości po polsku.
Piotr Meyer
2017-05-14 09:52:47 UTC
Zawartość nagłówka ["Followup-To:" pl.misc.militaria.]
Post by Robert Tomasik
[...]
Jeśli chodzi o mapy to jestem ignorantem, więc się nie śmiejcie
- ale czy to nie jest po prostu oznaczenie własne dla istotnych
punktów terenowych? Co takiego widziałem i na reprodukowanych
mapach niemieckich z IIWŚ i we współczesnych relacjach z Ukrainy.
Piotr 'aniou' Meyer
Zbynek Ltd.
2017-05-14 11:25:04 UTC
Post by Robert Tomasik
[...]
Błąd może? Bo i takie się zdarzają i od 100 lat są przenoszone aż
do współczesnych map. Albo zależy jak stara to mapa i z jakiego
kraju stosującego inne jednostki miar.
Na polskich mapach WIG 1:25 000 podane są wysokości w metrach.
Zbyszek
PGP key: 0xC62E926B
Robert Tomasik
2017-05-14 12:23:37 UTC
Post by Robert Tomasik
Takie pytańko do Was. Na starej mapie wzgórze o wysokości 401 m npm ma
podany wymiar 207,6. Macie pomysł, co to za jednostka i kto takiej mapy
mógł używać. Wzgórze jest akurat koło Tuchowa, gdyby to mogło pomóc.
Nazwy miejscowości po polsku.> Błąd może? Bo i takie się zdarzają i od 100 lat są przenoszone aż do
współczesnych map. Albo zależy jak stara to mapa i z jakiego kraju
stosującego inne jednostki miar.
Na polskich mapach WIG 1:25 000 podane są wysokości w metrach.
Nie. Szczyty obok też mają proporcjonalnie inne wymiary, To jakaś inna
jednostka.
2019-02-06 11:06:33 UTC
Zbliżona do sążnia.

-----
To jakaś inna jednostka
Yakhub
2017-05-14 20:28:13 UTC
Post by Robert Tomasik
[...]
Myślę, że pomogła by informacja, jak bardzo stara jest ta stara mapa.
Yakhub
Robert Tomasik
2017-05-14 21:55:22 UTC
Post by Yakhub
Post by Robert Tomasik
[...]
Bez wątpienia, tym nie mniej mój chytry plan polega właśnie na podjęciu
próby jej datowania na podstawie jednostki. :-) Wnosząc po umieszczonych
w niej danych celował bym na okolice XIX wieku.
J.F.
2017-05-17 01:04:35 UTC
Post by Robert Tomasik
Post by Yakhub
Post by Robert Tomasik
[...]
po przeliczniku pasuje do sążnia, a po okresie ... tez.
Metr to sie przez 19w upowszechnial.

A jakis innych skal tam nie ma? Bo moze i poziome odleglosci warto
zmierzyc.

J.
Robert Tomasik
Na mapie TOPO raczej poziomych odległości nie znajdziesz.
J.F.
2017-05-17 20:12:09 UTC
Post by Robert Tomasik
Post by J.F.
[...]
Na wspolczesnej znajde skale, pardon - podzialke liniowa.

Na ang/amerykanskich byc moze jakies dziwne liczby - 1 cal = 1 mila.

A to chyba ladnie pasuje
https://pl.wikipedia.org/wiki/Podzia%C5%82ka_transwersalna

Na obrazku jesli sie nie myle jest 200 Klaster ... a to sa
cesarsko-krolewskie sąznie.
Ciekawe czy w nich wysokosc mierzyli ... ale czemu nie, jesli metr to
tak samo egzotyczna jednostka jak kazda inna obca :-)

J.
Robert Tomasik
2017-05-19 14:35:05 UTC
Post by J.F.
[...]
Wychodzi na to, że w sążniach to jest wyskalowane.